Jag börjar på måndag

Jag börjar på måndag

april 2, 2019 0 av Cherie

På måndag, den första nästa månad eller efter semestern. Så brukar man säga till sig själv när man bestämt sig för att komma igång och träna för det där målet man nyss satt upp. Men är det värt att vänta och riskera att tappa motivationen? Börja därför redan idag!

Även stora resor börjar med små steg

Fungerar det egentligen bättre att starta en måndag än en tisdag? Eller vad är det som gör att vi vill börja en måndag? Jag tror det är viktigt att komma ihåg att ingen förväntar sig att du springer en mil på ditt första träningspass. Och du bör inte själv ha den förväntningen på dig själv heller.

Börja därför redan idag och kör korta rundor i ett långsamt tempo. Viktigt är också att komma ihåg att fira och njuta av dina små framgångar efter hand. Det för dig närmre dina slutmål.

40/20 intervaller perfekta att börja med

Intervaller är ett bra sätt att komma igång med sin löpning på. Ett av mina favoritpass är 40/20 intervaller som jag ska dela med mig av här.

Börja med att värm upp 10 minuter med promenad.
Spring sedan 40 sekunder i ett tempo som du orkar hålla, kom ihåg att inte maxa utan spring dina pass i ett behagligt tempo om du är i början av din löpning. Efter dessa 40 sekunder tar du 20 sekunders vila, du kan välja att stå still på stället eller promenera sakta för att hålla igång. Upprepa dessa 40sek+20sek åtta gånger innan du pausar i 4 minuter. Där efter kör du åtta nya 40/20 intervaller innan passet är klart. Kom ihåg att varva ner 5-10 minuter efter passet och stretcha om du behöver det.