Tillbaka i löparskorna och löpning

Tillbaka i löparskorna och löpning

maj 29, 2018 0 av Cherie

Planen är 1 km absolut lugnt lunk med tanke på att dottern är med. Resultatet är nästan 1 km lugn uppvärmning och sen några korta intervaller i högt tempo. Man känner att man flyger fram, kanske ser det annorlunda ut för dem som stod och tittade på.

Framgång med styrketräning?

Senaste veckorna har jag styrketränat. Det har bara blivit så då jag kunnat vara kvar i lägenheten eftersom jag haft problem med min pollenallergi. Det har blivit en del benövningar eftersom jag har en stor förälskelse i squats bland annat. Nu efter lite träning har det även blivit med extra vikt med 10kg, vilket har bränt bra i musklerna. Kan detta vara en framgångsfaktor tro? Att man får till 2 styrkepass i veckan för att hjälpa kroppen att klara av löpningen. Igår kändes det så iallafall.

Löpning med tryck och känsla

Gårdagens pass blev en lugn uppvärmnings-jogg ner till ån där jag sedan valde ut träd och en soptunna som fick bestämma sträckan jag skulle springa. Sedan blev det ett hyfsat lugnt tempo i ena riktningen och spurt tillbaka när jag vände. Vila en stund och upprepa. Sedan bar det av hemåt efter ett par intervaller och totalt var vi ute 30 minuter och samla ihop 3 km.

Perfekt kvällsmål efter träning

Det jag gillade mest med detta passet var tre saker. Jag kände mig stark, jag fick bra tryck i benen som gav fart framåt och känslan var fantastisk. Denna känslan ska jag försöka ha med mig på mina kommande pass just för att fortsätta utvecklas. Nästa vecka tänkte jag testa kroppen och se vad den orkar att ta sig runt 5km på. Blir kul att ha en utgångspunkt fram till om någon gång i sommar och jämföra om man förbättrat sig eller ej. Jag har ju loppet i februari som utgångspunkt, det sprang jag utan så värst mycket träning innan. Kanske utmanar jag mig själv i sommar med att genomföra något 5km lopp. Men först ska jag fortsätta att öka sakta med träningen och framförallt känna efter hur mycket jag kan ge utan att tappa glädjen.